مهرام

ترانه بازي

In 1386، Blogroll، موزيك، بازي وبلاگي، عمومی on مارس 12, 2008 at 8:43

از اواخر تابستان 82 ، كه عنصر ترانه را به عنوان زبان مشترك انسان‌ها به پست‌هاي وبلاگ افزودم تا به امروز نزديك به 80 ترانه درميان نوشته‌هاي اين وبلاگ به آواز در آمده‌اند و تقريبآ دوستان از سلايق ترانه‌اي من به خوبي آگاهند ولي به جهت اجابت دعوت » مخلوق «عزيز كه من را به بازي وبلاگي ترانه‌هاي محبوب و منفور دعوت كرده‌اند، مواردي را به طور صريح در ادامه خواهم نوشت. ضمن آنكه معتقدم ايشان در نوشته خود كه به همين مناسبت نگاشته شده تقريبآ تمامي گفتني‌ها را گفته و به همين جهت ليست من شباهت‌هاي زيادي به موارد ذكر شده از سوي اين بزرگوار خواهد داشت.

الف: ترانه‌هايي كه دوست ندارم و روي اعصابم راه مي‌روند:

1- تمام ترانه‌هاي رپ، متال و زير مجموعه‌هاي آنان

2- تمام ترانه‌هاي خواننده‌هاي ژنريك كه طي چند سال گذشته متوجه استعداد خود در تقليد صدا و ادا واطوارهاي ديگران شده‌اند و با فرصت طلبي و سوء استفاده از برخي موقعيت‌ها سعي دارند با نقاب ديگران، خود را مطرح نمايند.

3- تمام ترانه‌هايي كه هماهنگي بين اجزاء ترانه مثل شعر، صدا، ريتم ، تنظيم و…در آنها وجود نداشته باشد.

4- تمام ترانه‌هايي كه شبيه روزه ‌خواني و نوحه خواني بوده و آشكارا از همين متد در تنظيم آنها استفاده شده باشد. مثل ترانه‌هاي سعيد و بعضي از ترانه‌هاي معين ، اميد و…

5- تمام ترانه‌هايي كه در پس زمينه غرش سازهاي الكترونيكي، يك خواننده از ته چاه چيزهايي را بلغور مي‌كند.

6- تمام سرودهاي انقلابي كه از صدا وسيما پخش مي‌شود.

7- اگر بخواهم اين ليست را ادامه بدهم مي ترسم گمان كنيد هيچ ترانه‌اي را دوست ندارم. ولي هنوز مانده…

ب: ترانه‌هايي كه دوست ندارم ولي براي ثانيه‌هايي مرا مي‌خندانند و بعد به فهرست بالا اضافه مي‌شوند:

1- تمام ترانه هايي كه «شماعي زاده «خواننده آن است و افرادي مثل او كه دارد تعدادشان هم اين روزها زياد مي‌شود.

2- تمام ترانه‌هاي «تركمني » كه وقتي به فراز » چه چه » مي‌رسند من را تا سر حد مرگ مي‌خندانند حتي اگر در بدترين شرايط روحي قرارداشته باشم.( اميدوارم فردا اهالي غيور و شهيد پرور و هميشه در صحنه تركمن صحرا، كفن پوش براي تو دهني زدن به من به خيابان‌ها نريزند)

3- تمام ترانه‌هايي كه باصطلاح با دست پس مي‌زنند و با پا پيش و آدم را در موقعيت بلاتكليفي قرار مي‌دهند. مثل ترانه » هوس» » شهره » ..

4- تمام ترانه‌هاي ضربي و كوچه بازاري و رو ميزي و رو حوضي و…

5- تمام ترانه‌هايي كه بعضآ با سوء استفاده از ريتم‌هاي دلنشين وشاد، هر چه جفنگ در عالم است را به عنوان شعر سر هم بندي كرده‌ و به خورد آدم مي‌دهند.

. .آيا تا كنون به شعر، ترانه مشهور» عروسي » ( گل در اومد از حموم…)دقت كرده‌ايد؟

و يا آن آهنگ ديگرعروسي ( بعله برونه، گل مي‌تكونه، ميره به حجله شاه دوماد… كه حكايت آقا داماد مشنگ و حولي است كه تو همان بعله برون با يك سري حركات مضحك مي‌خواهد كار را يك سره كند. البته در شعر اين ترانه، عروس خانم و تمام عوامل عروسي هم مثل همان آقا داماد در وضعيت كمدي به سر مي‌برند)

چند سال پيش شبي در حضور شجريان پدر و پسر كه تازه هر دو داماد شده و باجناق همديگر هم شده بودند. دوست عزيز» هادي خرسندي » نزديك به يك ساعت تكه‌هايي از اينگونه ترانه‌ها را به حالت طنز اجرا مي‌كرد. آن شب نمي دانستم بايد بخندم يا گريه كنم. چرا كه بسياري از اين ترانه‌ها ورد زبان مردم كوچه و بازار است بي آنكه كمي در محتواي آنها دقت شده باشد.

6- اجازه بدهيد اين ليست را كه هنوز در ابتداي آن هم هستيم به جهت اجتناب از اطاله كلام همين جا تمام كنم و به سراغ بخش بعدي برويم

ج: ترانه‌هايي كه دوست دارم:

1- تقريبآ بيشتر كارهاي گوگوش به جز بعضي از ترانه هاي اوليه او و صد البته ترانه » من آمده ام » كه نمي دانم چرا از اين ترانه متنفرم. شايد من را به ياد سال 57 مي‌اندازد كه از در و ديوار شهر صداي اين ترانه مي‌آمد و در انتهاي همان سال بود كه ديديم » كي آمد » و» چي آمد » و «چه‌ها آمد بر سر ما «… مدتي به هر جان كندني بود سعي داشتم با اين ترانه آشتي كنم تا آنكه چند روز پيش در خبرنامه حسين درخشان كه نمي دانم كدام شير پاك خورده‌اي ايميل من را به ليست اين آقا افزوده ، چشم‌ام به جمال مطلبي افتاد و در نتيجه گره كور ديگري بين من و اين ترانه زده شد.

( تصويري از آن را اينجا گذاشته‌ام ).

در بين ترانه‌هاي جديد» گوگوش «،»كيو كيو بنگ بنگ » رابيش از همه دوست دارم وشايد شاه بيت ترانه‌هاي قديم‌ او هم » پل » باشد . هر چند كه انتخاب از ميان آن گلستان تقربيآ كار غير ممكني است.

2 – ترانه‌هاي «فريدون فروغي » و « نماز ( نياز) » جاودانه و » هميشه غايب » او….

3- » فرهاد » در غروب‌هاي دلگير « جمعه » و » كودكانه» هاي از دست رفته و….

4-هر چند دوره گوش كردن به ترانه‌هاي داريوش براي من گذشته ولي روزهايي از بهترين دوران زندگي را مثل خيلي هاي ديگر ، با ترانه‌هاي او زندگي كرده ام.

فقط اي كاش او براي هميشه خواننده مي‌ماند و در نقش يك رهبر با خطاب هاي پي در پي » ملت من » ظاهر نمي‌شد . با اين حال كارهاي جديد او هم بد نيست و حال و هواي خاص خود را دارد و زيبا تر از همه آنها » چكاوك » .

5- ابي ، قميشي، ستار- اصلاني- يغمايي – امير آرام- رامش- گيتي- هايده- حميرا و مهستي قديم- عماد رام- اونيك- نلي- نوش آفرين-دلكش- بانو مرضيه- پوران- گلپا- عارف- فرشته- شكيلا و بسياري ديگر نيز جا دارد در اين ليست رديف ويژه و مستقلي براي خود داشته باشند ولي افسوس كه مطلب طولاني تر مي‌شود. …

6- با اين حال دلم نيامد رديف مستقلي به بانو» سيمين غانم » اختصاص ندهم كه با ترانه‌هايش زندگي مي‌كنم…

آن وقت كه از» گل گلدون » خود مي گويد و » آسمان آبي » را مي‌طلبد و از » هم نفس » خود مي پرسد و در » قلك چشم‌ها»ي او.قصه‌هاي رنگارنگ مي‌جويد.و « پرنده » خيال را به سوي جنگل خورشيد پرواز ميدهد.

7- بسياري از كارهاي شش وهشت قديمي را دوست دارم و درونشان شور و لطافت خاصي حس مي‌كنم مثل اين ترانه «ناصر «( تو دروعاتم قشنگه- حجم 524 كيلوبايت )

8- اكثر دستگاه‌هاي موسيقي سنتي را نيز دوست دارم ولي فقط بين ساعت يك تا 3 بعد از ظهر همانطور كه موسيقي كلاسيك جهان را فقط در انتهاي شب مي‌شنوم

9- اگر بخواهم موسيقي ديگر كشورها را هم به اين ليست اضافه كنم نمي‌دانم اين شماره‌ها تا كجا ادامه مي‌يابد.

لذا باقي اين قصه را به وقتي ديگر وامي‌گذارم.

در انتها به رسم اينگونه بازي‌ها چند نفر را به نوشتن در اين خصوص دعوت مي‌كنم.

1- « دخو » عزيز كه مدتيست سبك نگارش خود را تغيير داده و ديگر نوشته‌هايش كمتر » زهرخند » بر لبانم مي‌نشاند و بيشتر سرگرم چله نشيني و دريافت وحي و نزول آيات وبلاگي شده است.

2- » اميد پارسايي فر » عزيز كه هيچ وقت طعم شيرين نوشته‌هايش فراموش‌ام نمي‌شود. هر چند كه مدت زمان زيادي است كه ديگر، نوشته‌اي آتشين از او نخوانده‌ام. شايد اين دعوت سبب كو.تاهي هجران شود.

3- ليلاي « عاقلانه » كه هميشه انتخاب هايش در موزيك و ترانه برايم حيرت آور بوده است.

4- » نگين » عزيزكه اين روزها » كلمات » را به حال خود رها كرده است.

5- » مزيدي » بزرگوار كه مدتي است به درستي در خصوص تمام موضوعات مورد علاقه‌اش مي‌نويسد و خود را از حصار آي تي نويسي رها نموده .

6- تمام دوستاني كه مايلند در اين خصوص بنويسند.

پ . ن

لينك دانلود تمام ترانه‌ها غير مستقيم بوده و بايد پس از ورود به سايت و سپس آلبوم مورد نظر بر روي كلمه دانلود در مقابل نام ترانه كليك راست نموده و در مرورگر اينترنت اكسپلورر از گزينه save target as و براي فايرفاكس از گزينه save link as استفاده نماييد. در ضمن حجم تمام ترانه در حدود 2 مگابايت مي‌باشد

همچنين شايسته‌تر مي‌بود كه به جاي استفاده از نام خوانندگان از سازندگان اصلي پيكره ترانه‌ها يعني آهنگ سازان و ترانه سرايان نام مي‌بردم كه به جهت طولاني‌تر شدن مطلب از اين كار منصرف شدم.

.

  1. درود دکتر دارم میخندم میدانید به چه؟
    به تمام اشتراک سلیقه ای که داریم……………………فقط یک چیز من بانو هایده را هم دوست دارم وبه شدت از افتخاری بدم میاد…

  2. اخوی! حقیر را شرمنده فرمودی. این قسمت ترکمنی بسی فنی نوشته شده بود و نزدیک بود تجدید وضو بل طهارت واجب الذمه گردد.البته شرمنده ام که بنده بیل میروم و چیزی در خور این خوان در چنته ندارم. وبلاگ آیه ها نیز همانطور که مستحضری یک جور ضدوبلاگ است. یک جور ننوشتن است لذا مرده فرض میشود.البته از دعوت حضرتعالی و اینکه ما را قابل دانستی بسیار ممنونم .اگر هم این کامنتهای من را میتوانی خصوصی کنی که چه بهتر. مرده که نباید حرف بزند. مخلصم

    *************************************************************
    پاسخ:
    » دخو» بزرگوار:
    وبلاگ» زهرخند » و چند وبلاگ بعد از آن كه شما نويسنده آن بوديد در دوره‌اي كه به روز مي‌شدند، بي تعارف، آبروي وبلاگستان فارسي بوده و نوشته‌هايي جاودان را به رويت بازديدكنندگان‌شان رسانده‌اند كه طعم بي‌مانندشان هيچ گاه از خاطره‌ها نخواهد رفت و لذا نويسنده آنها در يادها، همواره مانا و جاودان خواهد بود… امكان خصوصي كردن اين پيام را هم هر چند كه دارم ولي دليلي براي مخفي كردن آن نيافتم و با اجازه در محدوده رويت بازديدكنندگان گذاشتم… براي شما همواره آرزوي سربلندي ، سلامتي و موفقيت را دارم.

  3. لطف و محبت دوستان البته همیشه از اندازه برون است. بنده اگر خدا بخواهد عازم زیارت عتبات هستم به جهت چله و اعتکاف و تضلع و البته ملاقات حضوری با برجی آیان علما و مراجع عظام ، تا اول این قصه حرمت و حلیت ادوات غنا و صوت مغنیه حل بشود ، بعد اگر حکم حلیت قطعیه به اجماع بزرگواران رسید تازه برویم ببینیم حضرتعالی و باقی دوستان از چه صحبت می کنند یعنی گوش بدهیم ببینیم ماجرا چیست. چون حضرتعالی مستحضرید که حقیر خیلی حساسم به ارتکاب شرع والله المستعان

    *************************************************************************************

    پاسخ
    دخو جان بي صبرانه منتظر نزول آيه‌اي هستم…فقط اميدوارم قصه حليت آلات و اصوات مغنيه به دنبال آقاي عماد مغنيه نرود
    ارادتمند
    مهرام

  4. سلام دکتر جان
    من عباس قادری را دوست دارم که شاید از نظر شما مسخره به نظر بیاید. حبیب و حسن شهرستانی و آغاسی را هم دوست دارم که از فولکلور این مملکتند
    *************************************************************************************

    پاسخ
    از چنين سليقه‌اي در جناب عالي به هيچ وجه تعجبي نكردم
    ولي از شوخي گذشته مگر بخشي از فولكلورهايي كه اينها خوانده‌اند چه تحفه‌اي هست؟
    انصافا كمي كج سليقه‌گي نكرده‌اند؟ هز چند كه به هر حال قبول دارم اينها هم بخشي از فولكلورهاي اين ملت هستند و…
    ارادتمند
    مهرام
    .

  5. سلام دوست عزیز
    فرا رسیدن عید باستانی نوروز و آمدن بهار دل انگیز را بهتون تبریک میگم
    امیدوارم سال خوب و خوشی داشته باشی

    *******************************
    پاسخ
    آرسين جان ممنون ام از لطف شما. من هم سال خوبي را براي شما آرزومندم
    ارادتمند
    مهرام.

  6. سلام دوباره دکتر عزیز
    چرا این جمله را گفتید که از چنين سليقه‌اي در جناب عالي به هيچ وجه تعجبي نكردم؟ یعنی من از نظر شما بی فرهنگ و سطح پائین هستم؟
    *********************************************************************************

    پاسخ
    خدمت شما عرض كردم كه شوخي كرده ام ولي به هر حال اگر چنين تعبييري از صحبت من كرده‌ايد مطمئن باشيد نيت من چنين نبوده و از شما معذرت مي‌خواهم
    ارادتمند

  7. البته من خیلی متخصص نیستم ولی فکر می کنم این بعضی روضه خوان ها هستند که آهنگ هاشون رو از موسیقی های امید و معین می دزدند! (از نوشته شما برعکس این موضوع برداشت می شد.)

    =====================================================
    پاسخ:
    امین جان قدمت چند صد ساله روضه خوانی در تناقض با نظر شما است…
    ممنون

بیان دیدگاه